Home » Istorie » Când a început automatizarea avioanelor şi cum a afectat progresul tehnologic abilitatea piloţilor

Când a început automatizarea avioanelor şi cum a afectat progresul tehnologic abilitatea piloţilor

Când a început automatizarea avioanelor şi cum a afectat progresul tehnologic abilitatea piloţilor
Publicat: 31.03.2019
De la primul zbor al fraţilor Wright în 1903, zborul a devenit un element central în dezvoltarea umană. Autopilotul a fost inventat după doar nouă ani, în 1912, dar unii experţi erau îngrijoraţi cu privire la pericolele automatizării.

Primul pilot care a zburat cu succes în 1903, Wilbur Wright, a făcut-o stând pe burtă, împingând şi trăgând de manete, în timp ce vântul trecea peste capul lui. De atunci, pilotarea avionului a devenit mai puţin fizică mulţumită automatizării şi funcţiilor de autopilot care fac multe lucruri în locul pilotului. Totuşi, la începutul erei zborului, au existat accidente serioase asociate cu acest progres tehnologic. Unele chiar foarte recente, precum cel din 2009, unde tehnologia de automatizare a dat greş la zborul 447 al Air France, iar piloţii nu au putut controla manual, scrie History.

Automatizarea anumitor funcţii a fost necesară pentru a face avioane mai mari şi mai performante. Normal, avionul lui Wright nu putea zbura la fel de repede precum avioanele cu reacţie şi în niciun caz nu putea transporta numărul de persoane pe care un avion de pasageri îl transportă acum.

La doar nouă ani după ce Wright a zburat la Kitty Hawk, Carolina de Nord, un om pe nume Lawrence Sperry a creat primul autopilot care a avut succes.

Invenţia lui Sperry s-a numit „pilotul automat giroscopic” sau „George”, aşa cum l-au poreclit mulţi piloţi. Inovaţia consta în echilibrarea automată a avionului în timpul zborului, fără să necesite efortul pilotului. Autopiloţii lui Sperry au devenit populari în anii ’20 şi ’30. Howard Hughes a instalat unul pe avionul cu care a zburat în jurul lumii, stabilind la vremea aceea un nou record (a făcut înconjurul lumii în 3 zile şi 19 ore). De asemenea, avioanele militare americane din Al Doilea Război Mondial aveau dispozitive similare.

Zborul comercial a luat amploare

După război, zborul aerian comercial a luat amploare, crescând cererea pentru automatizare. În anii ’50, avioanele comerciale aveau un echipaj de cinci oameni în carlingă: un inginer de zbor, un operator radio, un navigator şi doi piloţi. În deceniile care au urmat, automatizarea şi progresul tehnologic au dus la eliminarea primelor 3 posturi, permiţând companiilor aeriene să economisească mulţi bani.

În anii ’70, companiile aeriene au început să exploreze automatizarea folosind tehnologie digitală. La acea vreme, studiile au arătat că multe accidente aviatice sunt cauzate de eroarea umană şi nu de cea mecanică, astfel că automatizarea părea un mod de a face zborul aerian mai sigur.

Piloţii au devenit dependenţi de tehnologie

La sfârşitul anilor ’80, compania Airbus a introdus o tehnologie numită fly-by-wire care este „un sistem de control computerizat care poate interpreta ce vrea pilotul şi apoi sistemul poate executa comanda în siguranţă”, conform Slate. A fost folosit pentru prima dată pe un avion A320. În anii ’90, compania Boeing a introdus o tehnologie similară. Dar în secolul al XXI-lea, această tehnologie a intrat în atenţia investigatorilor după o serie de accidente în care automatizarea a fost un factor.

„Spus pe scurt, automatizarea a făcut din ce în ce mai improbabil ca piloţii obişnuiţi să se înfrunte cu o criză în zbor, dar şi din ce în ce mai improbabil să poată face faţă unei asemenea situaţii dacă apare una”, a scris pentru Vanity Fair William Langewiesche, jurnalist şi fost pilot.

De aceea, după accidentul din 2009, au existat cereri de reinstruire a piloţilor în zborul manual al unui avion, dar după un deceniu de la eveniment, încă există îngrijorări cu privire la pregătirea echipajelor în pilotarea manuală.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

Armata americană reinventează catapulta şi stârneşte invidia inamicilor cu acest dispozitiv

Bărbatul care a pierdut avionul Ethiopian Airlines povesteşte despre coincidenţele stranii care i-au salvat viaţa

”Fiul lui Concorde”, avionul supersonic de pasageri, va putea duce călătorii din Londra în New York în doar 3 ore

Povestea fraţilor Montgolfier, inventatorii balonului cu aer cald. Dintr-un experiment făcut de distracţie, au ajuns la crearea primului vehicul zburător funcţional – GALERIE FOTO

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Record de turiști în Japonia! Cât au cheltuit cei 3,31 milioane de vizitatori?
Record de turiști în Japonia! Cât au cheltuit cei 3,31 milioane de vizitatori?
1 din 10 copii, victimă a violenței în primele două luni ale anului școlar
1 din 10 copii, victimă a violenței în primele două luni ale anului școlar
Unde au dispărut grădinițele de stat din România?
Unde au dispărut grădinițele de stat din România?
Un studiu arată că oamenii poate absorbi vitamine direct din aer
Un studiu arată că oamenii poate absorbi vitamine direct din aer
Mulți oameni suferă fără să știe de „ura față de mișcare”
Mulți oameni suferă fără să știe de „ura față de mișcare”
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare şi până la 50 de ani nu a părăsit niciodată localitatea natală
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare ...
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”